Cookie- og privatlivspolitik

Alt hvad du skal vide om erstatning ved flyforsinkelse

Det er ikke sjovt, at stå i lufthavnen og gentagne gange få at vide, at flyafgangen igen udskydes, og at man endnu ikke ved hvornår man kommer i luften.

Derfor har EU lavet et sæt regler i forordning EC 261/2004, der giver uheldige flypassagerer ret til at kræve erstatning såfremt en flyforsinkelse er over tre timer. Hvis flyet bliver aflyst vil man ved faktisk kunne få erstatning ved kun to timers forsinkelse.

Der er i grove træk tre krav til forsinkelsen:

  • Over 3 timers forsinkelse – i visse tilfælde kun to timers forsinkelse
  • Start eller slutdestination skal være i et af nedenstående lande (EU+EØS)
  • Der må være tale om “usædvanlige forhold”, eller “ekkstraordinære omstændigheder”

Forsinkelsen beregnes som det antal timer der er gået fra planmæssig ankomst, til det tidspunkt passagerne reelt har mulighed for at forlade flyet. Så det er ikke nok, at flyet er landet i lufthavnen, og taxier på landingsbanerne. Flydørerne skal være åbnet, og passagererne skal kunne forlade flyet.

Start eller slutdestination skal være i et EU/EØS land, som tæller : Azorerne (P), Balearerne (Mallorca, Ibiza)(E), Belgien, Bulgarien, Ceuta (E), Cypern – den sydlige del, Danmark (inklusive Nordsøen), De Kanariske øer (E), Estland, Finland, Frankrig, Gibraltar (UK), Grækenland, Guadeloupe (F), Guyana (F), Hebriderne (UK), Holland (inklusive Nordsøen), Irland, Island, Isle of Wight (UK), Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Madeira (P), Malta, Martinique (F), Norge (minus Nordsøen), Polen, Portugal, Reunion (F), Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien og Nordirland (minus Nordsøen), Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig og Ålandsøerne (FIN)

Som sidste krav må der ikke være tale om “Ekstraordinære omstændigheder”. Det vil typisk være dårligt vejr, men igen er det også et krav der kan bøjes – især når flyselskabet ikke ønsker at udbetale erstatninger. Så vejret skal helst kunne konstateres af eksterne kilder, eller lukke en hel lufthavn. Det kan også være ex. terror, krig oa.

Tidligere benyttede flyselskaberne sig ofte af “tekniske problemer” som ansvarsfritagende årsag til en flyforsinkelse. Men efter flere domme ved EU-domstolen vil “tekniske problemer” som udgangspunkt ikke være en erstatningsfritagende årsag for flyforsinkelse/flyaflysning.

Sådan får du erstatning

Hvis “din” forsinkelse overholder ovenstående tre krav, skal du beslutte om du vil overlade kravet til et inkassofirma specialiseret i flyforsinkelse, eks. flyforsinkelse.dk, flyhjaelp.dk , airhelp.com m.fl. Her skal du dog slippe ca 25% af erstatningen, så du kan også overveje selv at stå for processen med at få udbetalt erstatningen, selvom det til tider kan tage længere tid. På flyjura.dk kan du finde en gør-det-selv guide, og også en sammenligning af inkassofirmaerne.: Gør-det-selv guide for flyforsinkelse erstatninger.

Afhængig af distance mellem start og slut-destination og længden på forsinkelsen kan din erstatning blive heel 600 Euro – ca. 4.500 kr. pr. passager. Så det kan være ret mange penge du har til gode.

Kommentarer