Interrail: 5 lande, 9 byer og 19 kopper morgenkaffe

27. juli 2015

I starten af juli tog jeg 19 dage med Interrail rundt i Europa. Her får du et anderledes indblik i min rejse på Europas togstrækninger.

Morgenkaffe skal der til. Også på rejsen. Her får du min rejse med Interrail portrætteret gennem 19 kopper morgenkaffe (primært Cappuccino).

Dag 1: Hovedbanegården, København

For sent op! Selvfølgelig på afrejse dagen. En taxa fra min lejlighed på Frederiksberg redder dog tidsplanen og jeg når tilmed at købe en (overpriced) kop brandvarm kaffe på Hovedbanen og sætter mig i toget mod Berlin.
kaffe-dag1

Dag 2: Kreutsberg, Berlin

Lidt under et døgn i Berlin. En by jeg allerede har besøgt utallige gange, hvorfor det mest var et hurtigt stop på vejen. Bosatte mig i det altid livlige Kreutsberg. Prisen på en Cappuccino er allerede mere end halveret i forhold til København.
kaffe-dag2

Dag 3: Staré Město, Prag

Starter morgenen sent og bruger TripAdvisor til finde en af den bedste brunch-restauranter i Prag. Bosat i Staré Město (Old Town) er der nok af turistfælder, jeg undgår de værste og finder et anstændigt morgenmåltid.
kaffe-dag3

Dag 4: Praha hlavní nádraží, Prag

Tidligt op og skal forlade Prag. Morgenmaden indtages på Praha hlavní nádraží (Prags hovedbanegård). Toget mod Wien er heldigvis ikke forsinket og med fire timers togtur foran en, skal der en stor takeaway kaffe til.
kaffe-dag4

Dag 5: Wieden, Wien

Sover længe i Wien og Googler “best breakfast vienna”. Blandt de mange rejseblogs finder jeg en anbefaling der går igen og det viser sig at være ganske fortjent. God lang morgenmad på en meget regnfuld onsdag i området Wieden, lige op til Wiens berømte Naschmarkt.
kaffe-dag5

Dag 6: Bahnhof Meidling, Wien

Meget tidligt op og med S-bahn til Bahnhof Meidling, hvorfra der venter næsten 8 timers togtur gennem blandt andet Dolomitterne. I bjergene kommer togrejsen rigtigt til sin ret. Sidste kaffe i Østrig er anstændig.
kaffe-dag6

Dag 7: Canal Grande, Venedig

Første morgen i mit elskede Italien og “la bella città” Venezia. En unik by, som man ikke kan lade være med at beundre for sit udseende, men som man samtidig kæmper med ikke at foragte, da turismen i yderste potens har holdt sit grimme indtog.
kaffe-dag7

Dag 8: San Marco, Venedig

Italiensk morgenmad “al bar” i San Marco-området. Få turister forstår konceptet med en hurtig stående kaffe og en brioche (italiensk for croissant) – dér får italienerne deres morgenlige kaffe- og sukker-rush. Går man uden om caféer med “english breakfast”, kan man faktisk finde lidt Italien på “bar” i Venedig.
kaffe-dag8

Dag 9: Stazione di Venezia Santa Lucia, Venedig

Tidligt op og gør klar til to timers togrejse mod Firenze. Stående Cappuccino et stenkast fra Venedigs togstation Santa Lucia. Forlader byen mens jeg overvejer, om jeg nogensinde kommer tilbage.
kaffe-dag9

Dag 10: American breakfast, Firenze

Første dag i en af mine absolut favoritbyer og så begår jeg turens første dødssynd. Spiser amerikansk morgenmad. Som en dansker, der er vant til et solidt morgenmåltid, bliver jeg nød til at indtage andet end sukker og lyst brød bare én dag. Jeg er ikke stolt af mig selv, da jeg forlader “The Diner”. Kaffen var dog god.
kaffe-dag10

Dag 11: “Al bar”, Firenze

Har planlagt 65 km cykeltur i Chianti-regionen syd for Firenze. Starter dagen med en enkelt brioche og en Cappuccino. Eftersigende ikke den anbefalede morgenmad i Tour-feltet.
kaffe-dag11

Dag 12: Biblioteca delle Oblate, Firenze

Tredje dag i Firenze og lidt arbejde skal klares. Er tidligere stødt på Biblioteca delle Oblate og kl. 9 indfinder jeg mig med en klassisk italiensk morgenmad, udsigten til Santa Maria del Fiore er surrealistisk.
kaffe-dag12

Dag 13: Stazione Santa Maria Novella, Firenze

For sent op igen og hurtigt afsted til Firenzes største station Santa Maria Novella. Ekstrem hurtig og meget hektisk kaffe. Toget mod Pisa og derefter et togskift mod La Specia.
kaffe-dag13

Dag 14: La Specia

Mit B&B serverer morgenmad på altanen med udsigt over La Specia. En by jeg aldrig rigtig oplever, da jeg istedet tager de 20 min i tog til Cinque Terre. Fem smukke byer på Liguriens kyst. Manarola og Riomaggiore kan anbefales. Derudover er hiking mellem byerne en oplevelse værd.
kaffe-dag14

Dag 15: Stazione di Genova Piazza Principe, Genova

Rigtigt tidligt op igen, faktisk så tidligt at jeg først får morgenkaffe da jeg skal skifte tog i Genova og har en times ventetid. Klassisk italiensk “sæt”. Kaffen er som altid god og prisen for en Cappuccino har ramt 1,30 euro.
kaffe-dag15

Dag 16: “Al bar”, Como

En rolig morgenmad med kaffe og La Gazzetta dello Sport midt i Como for foden af Alperne. Dagen tilbringes på Como-søen og i Bellagio. Italienerne kalder det verdens smukkes sø. Måske har de ret.
kaffe-dag16

Dag 17: Stazione di Como San Giovanni, Como

Sidste dag i Italien og turen går for alvor nordpå nu. Oplever den flotteste togtur til dato på de tre timer fra Como gennem Alperne til Zurich. Et skift på otte minutter i Zurich bringer mig sikkert videre mod Basel.
kaffe-dag17

Dag 18: Güterstrasse, Basel

Den fascinerende schweiziske by, som er vokset over grænsen til både Tyskland og Frankrig har dagen før overrasket positivt. Byen var fuld af liv omkring Rhinen. Jeg når en hurtig kaffe på gaden udenfor Basel SBB (den schweiziske del af hovedbanegården).
kaffe-dag18

Dag 19: Frankfurt Hauptbahnhof

Sidste rejsedag. Frankfurt overraskede også positivt og vågner først da mit tog kører. To timer senere får jeg en meget middelmådig kaffe på Frankfurt Hauptbahnhof, den skyldes ned med udsigten til 10 timer før jeg igen rammer Københavns Hovedbanegård.
kaffe-dag19

Afslutningsvis kan jeg kun anbefale at prøve Interrail som rejseform. Det er en fleksibel måde at komme rundt på, hvis man gerne vil bruge sin ferie på rundrejse mellem større byer. Vil man blot hurtigt sydpå er fly langt billigere og hurtigere. Vil man ud til en masse småbyer og meget rundt, er bilen et bedre alternativ. Men er man på storby-hop er Interrail en fin rejseform.