Cookie- og privatlivspolitik

Webshop handelsbetingelser – dét skal du vide

Inden et køb, skal en webshop stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for sine kunder. I tilfælde af manglende oplysninger, kan det betyde, at salget ikke er gyldigt eller at den pågældende virksomhed mister nogle af sine rettigheder over for kunden. Kunden skal desuden have mulighed for at læse webshoppens aftalevilkår (handelsbetingelser) inden et køb.

Skal man have handelsbetingelser?

Ejer du en netbutik, er det et lovkrav, at der klart og tydeligt og på en letforståelig måde informeres om de vilkår og betingelser, der gælder for at handle i butikken. Dette indebærer bl.a. at kunden klart og tydeligt gøres bekendt med vilkårene før, under og efter en handel. Handelsbetingelser er til for, at parterne i aftalen, heri særligt køber, er klar over, hvad denne siger ja til. Af denne grund kan handelsbetingelser ikke gøres gældende, hvis kunden ikke på forhånd har accepteret dem med en aktiv handling, forinden handlen er gennemført.

Indeholder handelsbetingelser oplysninger, som virksomheden har pligt til at give, er det anbefalet, at der findes et link til handelsbetingelserne fra forsiden, så der er let adgang til dem.

Hvad hvis jeg ikke har?

I tilfælde af, at din netbutik ikke har handelsbetingelser, er du stadig bundet af loven på samme måde, som hvis du havde handelsbetingelser. Af denne grund har kunden de samme rettigheder, uanset om du informerer dem om disse rettigheder eller ej. Det kan dog være en betydelig ulempe for en netbutik ikke at have handelsbetingelser, da der i tilfælde af en uoverensstemmelse vil blive vurderet efter regler, som ikke kan fraviges til skade for forbrugeren. Afgørelser vil i sådanne tilfælde oftest falde ud til forbrugerens fordel.

Hvorfor skal man have dem?

Handelsbetingelser er ikke kun til for at sikre den ene part over den anden. De er til for at sikre handlen, og alle der er involverede på bedste vis. Jo mere klare og præcise beskrivelser i betingelserne, jo bedre rammer skabes der for aftalen.

Hvad bør jeg også oplyse?

Vi anbefaler, at virksomheden overordnet indføre oplysninger såsom:

  • En række praktiske informationer om virksomheden bag shoppen, herunder navn, CVR. nr., adresse og e-mail adresse mv.
  • Oplysninger om prisen. Varens pris skal oplyses som den samlede pris inkl. gebyrer, moms og alle andre udgifter.
  • Oplysninger om varen. Der skal foreligge oplysninger om varen, dens materiale, størrelse, type mv.
  • Betaling og levering. Kunden skal være gjort opmærksom på, hvordan betaling og levering foregår.
  • Fortrydelsesret. Kunden skal gøres opmærksom på, hvordan webshoppens fortrydelsesret fungerer, hvordan fortrydelsesretten benyttes, hvem der betaler for at sende varen tilbage mm.
  • Rettigheder, klager, service og garanti. Webshoppen er forpligtet til at oplyse kunderne om, at de ifølge købeloven har en række rettigheder, særligt i tilfælde af mangler ved varen. Købeloven behøves ikke gengives, så længe kunden er gjort opmærksom på dens virkning.

Kunden skal desuden gøres opmærksom på, hvordan denne kan klage over en vare.