Cookie- og privatlivspolitik

Drag fordel af bonusprogrammer på rejsen

Stort set alle virksomheder af en vis størrelse tilbyder i dag en form for bonusprogram, der åbner døren op for frynsegoder og muligheder for brugerne, så de bliver ved med at hænge ved. Rejsebranchen er ingen undtagelse, men hvad skal man se efter, når man skal finde et godt bonusprogram?

På dansk kender vi dem som bonusprogrammer, men på engelsk kalder man dem faktisk for det de er: Loyalitetsprogrammer. For selvom bonusprogrammer i sin natur tilbyder en række fordele for forbrugerne, så har de også til formål at skaffe nye kunder og ikke mindst få dem til at blive ved med at bruge virksomhedens produkter.

Fra tøjfirmaer til casino branchen

Bonusprogrammer findes i dag inden for stort set alle brancher blandt virksomheder, der har en størrelse, hvor det kan betale sig. Tøj- og boligkæden H&M begyndte i sin tid med et kundekort, hvor man optjente point, men det har sidenhen udviklet sig til en omfattende app, hvor kunderne kan opspare og bruge point, stige i graderne og få særlige tilbud målrettet de mest trofaste kunder. Især også Hiltons har i deres omtalte Honor loyalitetsprogram været kreative ved at have tilføjet mange flere frynsegoder til deres gæster.

Inden for online casinobranchen har man også i mange år brugt både velkomstbonusser og loyalitetsprogrammer, og der er så mange at vælge mellem at det kan være svært at finde hoved og hale i mellem dem. Men til brugernes fordel kan man få et overblik over de fleste bonusser i Danmark på sammenligningsportaler som Bonus Finder Danmark, der vil give dig et overblik over top casinoer og deres bonusser. Portalen forhandler nemlig også unikke aftaler med casinoerne til fordel for kunderne.

Flyselskabernes bonusprogrammer

Rejsebranchen er også en af de store spillere, hvad bonusprogrammer angår. Her kan man tilmelde sig programmer hos flyselskaber og hoteller, som udløser rabatter, samarbejdsaftaler med andre virksomheder og meget andet, hvis man hyppigt bruger deres produkter og services.

Som regel tilbyder flyselskaberne en type bonusprogram, hvor man optjener point enten via flyrejser eller via køb hos deres samarbejdspartnere, der kan tælle alt fra biludlejere til hoteller. Men problemet er, at med mindre du rejser meget langt og ofte og/eller har et flyselskab, du foretrækker at bruge, kan det hurtigt blive både omstændigt og formålsløst at tilmelde dig samtlige at de større flyselskaber. Ofte har pointene en udløbsdato, så inden du får fløjet med et givent flyselskab igen, er dine gamle point højst sandsynligt udløbet.

Du kan derfor vælge at se på bonusprogrammer som Star Alliance, der er en alliance indgået af 26 store flyselskaber. Hvert flyselskab har sit eget program, men flyver du via et af de andre selskaber, optjener du alligevel point i en vis udstrækning. Herudover har de desuden adgang til flere forskellige samarbejdspartnere uden for flybranchen, hvor du også kan optjene point ved køb.

VIP muligheder med bonusprogram

Ofte giver samarbejdsaftalerne mellem flyselskaberne også en lang række andre muligheder. Du kan stige i graderne til sølv- og guldmedlemmer, hvor du får adgang til VIP-services som adgang til lounges, i visse lufthavne, at komme foran i køen til check ind, boarding og bagageudlevering, at medbringe et vist antal ekstra kilo bagage, adgang til hurtigere køer ved pas- og sikkerhedskontrol samt særlige ventelister på eftertragtede flysæder og standbylister på overbookede fly.

For ”almindelige” rejsende kan det dog være svært at optjene point nok til at få disse VIP-statusser, så sørg derfor altid for at læse forretningsbetingelserne grundigt, så du tilmelder dig et bonusprogram, du får noget ud af.